Наголос

Питання про мову передвиборної агітації у друкованих ЗМІ лишається відкритим

Чи можуть ЗМІ публікувати передвиборну агітацію кандидатів на місцевих виборах російською мовою? З таким питанням до НСЖУ звертаються представники обласних осередків Спілки, зокрема, Донецької області.

Як пояснює медіаюрист ГО «Платформа прав людини» Олександр Бурмагін, серед експертів з цього питання точаться дискусії. У ч.4 ст.18 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» матеріали передвиборної агітації, що транслюються на телебаченні, радіо, розміщуються на носіях зовнішньої реклами, поширюються у вигляді листівок і газет або в мережі Інтернет, виконуються державною мовою. Зазначену норму можна тлумачити по-різному, як таку, що містить вимоги щодо розміщення в газетах матеріалів державною мовою, а також – що власні матеріали суб’єктів, які вони виготовляють у вигляді “газети”, мають бути державною мовою.

«За порушення мовних вимог до агітації, цей ж закон передбачив адміністративну відповідальність, яка, проте, набере чинності у 2022-му році (в перехідних/прикінцевих положеннях до закону). Серед експертів точаться зараз дискусії, чи може бути застосованою стаття 212-10 КУпАП в частині вимог/обмежень щодо мови агітації у випадку недотримання зазначеної статті 18. Моя думка, що не може, але питання відкрите – практика відсутня», – пояснює Олександр Бурмагін. Тому, на жаль, однозначної юридичної відповіді на це питання немає.

«Мій досвід свідчить, що в регіонах таких як Закарпаття, Бессарабія, Схід України друковані видання будуть поширювати матеріали агітаційні не тільки державною мовою», – додає юрист.