Новини спілки

УКРАЇНСЬКІ МЕДІА ТА ВІЙНА. ПІДСУМКИ МОНІТОРИНГІВ ІМІ 2023 РОКУ

Інститут масової інформації підготував перелік матеріалів, опублікованих 2023 року, що стосуються якості медіа, досліджень контенту, соцмереж, чутливої журналістики, а також дослідження російських маніпуляцій та дезінформації. 

ПРОЗОРІСТЬ ТА РЕДАКЦІЙНІ ПОЛІТИКИ

Попри війну прозорість українських онлайн-медіа 2023 року суттєво зросла і становить 68%. Для порівняння: у 2022 році ІМІ називав переважно прозорими лише 38% українських онлайнів. Також експерти ІМІ констатують, що лише 36% онлайн-медіа оприлюднили редакційні політики, а 28% медіа вказали на сайтах своїх бенефіціарів. 92% українських інтернет-медіа виявилися прозорими за контактними даними.

ЖУРНАЛІСТСЬКІ СТАНДАРТИ ТА ЯКІСНІ МЕДІА

До нового Списку найякісніших і найвідповідальніших українських онлайн-медіа, який підготували експерти ІМІ на основі моніторингових досліджень, увійшли такі редакції: Суспільне, Громадське, “Ліга”, “Українська правда”, Укрінформ, ZN.ua, “Бабель”, НВ та “Еспресо”. Такими є результати дослідження другого півріччя. 🌎 Деталі дослідження.

ДЖИНСА

  • У найсвіжішому замірі джинси експерти ІМІ фіксують, що скоротилася кількість замовних матеріалів у популярних онлайн-медіа України. Помітно поменшало політичної джинси. Хоча навеснівлітку та восени 2023 року цей ринок зростав. Попереднє дослідження ІМІ щодо кількості матеріалів з ознаками замовних у рубриках “Новини” українських онлайн-видань зафіксувало 163 випадки розміщення джинси. Нині таких виявлено 117. Змінився розподіл між комерційними та політичними замовниками. Останні наприкінці нинішнього року розмістили майже вдвічі менше публікацій, ніж трьома місяцями раніше, – 15,7% всіх виявлених матеріалів з ознаками замовних. Тим часом комерційні замовники оплатили 84,3% таких публікацій. 🌎 Деталі дослідження.
  • Експерти виявили, що кількість прихованої реклами на користь грального бізнесу в онлайн-медіа зростала протягом дев’яти місяців 2023 року й у вересні становила 16,4% всієї комерційної джинси та некоректно маркованих матеріалів. Як цей бізнес шкодить медіа, розбиралися експерти ІМІ. 🌎 Деталі дослідження.

ДЕЗІНФОРМАЦІЯ ТА ФЕЙКИ В УКРАЇНСЬКИХ МЕДІА

  • У квітні спалахнула хвиля обурення з приводу того, що можливо буде купити ліки без е-рецепта? Так ось, наші експерти розбиралися, хто на цьому маніпулював та хто ловив клікбейт. 🌎 Деталі дослідження.
  • У дослідженні, що стосувалося того, як українські медіа висвітлюють тему здоров’я, виявили, що журналісти маніпулюють, вигадують матеріали, займаються нерелевантним копіпастом англомовних матеріалів. І в більшості матеріалів або відсутнє джерело, або присутні відверті антинаукові нісенітниці. 🌎 Деталі дослідження.
  • На додачу ми виявили, що ТСН вигадала авторку-лікарку та подавала від її імені матеріали з недоказової або ж народної медицини. Втім, у відповідь на наш запит до ТСН редакція не спростовувала і не підтвердила наявності диплома в “лікарки”. ТСН просто перестала оновлювати її акаунт. 🌎 Деталі дослідження.
  • Дослідження ІМІ щодо “корисних порад” в інтернет-медіа виявило, що редакції вдавалися до публікацій антинаукових дурниць, забобонів та сумнівних порад. 🌎 Деталі дослідження.
  • Експерти дослідили якість заголовків провідних онлайн-медіа України. Виявилося, що “мистецтво заголовка” суперечить базовим поняттям про якісну журналістику. Частина редакцій використовує маніпулятивні заголовки, що порушують стандарт відокремлення коментарів від фактів. Йдеться про вживання емоційної лексики, клікбейтних фраз та винесення в заголовок суджень і припущень без належного їхнього позначення.🌎Деталі дослідження.

РОСІЙСЬКА ПРОПАГАНДА ТА МАНІПУЛЯЦІЇ

  • Російська пропаганда настільки різноманітна, що береться абсолютно за всі теми та інфоприводи щодо України. Один з перших, що був минулого року, – трагедія в Броварах. Тоді пропагандисти звинувачували українську владу в корупції та в смертельній авіакатастрофі.
  • Утиски й упереджене ставлення до росіян – те, в чому вчергове звинуватив європейців російський телеканал “Дождь”. Канал не вперше закидає Заходу “русофобію” і подає інформацію так, ніби ставлення до громадян країни-агресора змінилося знічев’я. Утім, чи не намагається “Дождь” за міркуваннями про “цькування” росіян відвернути увагу від свого контенту з порушеннями стандартів якісної журналістики? В цьому розбиралися експерти ІМІ.
  • Експерти зафіксували, як російська політика мілітаризації дітей порушує міжнародне право, оскільки поряд зі шкільними підручниками лежать автомати.
  • ІМІ також дослідив пропагандистське російське ядро: як і про що пишуть кремлівські медіа. Типово багато політики, успіхи Росії, ненависть до Володимира Зеленського, українців та боротьба із “Західним світом”. До речі, про Україну пропагандисти пишуть частіше, ніж про решту країн екс-СРСР, разом узятих.
  • Тема атаки бойовиків ХАМАС на Ізраїль теж стала інфоприводом для пропагандистів. Росіяни поширювали наратив про те, що напад на Ізраїль стався через начебто нелегальний ринок зброї, який нібито організували ЗСУ.
  • Згодом моніторинг російської пропаганди виявив, що насправді російські пропагандисти не можуть визначитися, кого більше вони ненавидять: Україну чи Ізраїль.
  • Водночас ми фіксували, в яких темах найчастіше згадувалась Україна. Якщо коротко, страх росіян – це західна допомога Україні, улюблений прийом – цитування маячні Путіна.
  • Також експерти дослідили, як пов’язані з Пригожиним телеграм-канали продукували помітно резонансніший контент, ніж мляві одноманітні заяви кремлівського диктатора та звіти міноборони Росії. Від Пригожина та низки так званих “воєнкорів” можна було дізнатися про проблеми та страхи, що переслідують армію агресора. На цьому тлі керівник “Вагнера” розгортав свою політичну активність так само швидко, як танули лави його найманців. 
  • Також ІМІ фіксував діяльність та наративи колаборантів, які за рублі представляються в російському інформпросторі як “експерти з України”. 
  • Зафіксовано також діяльність усіляких “експертів”, які насправді є відвертими пропагандистами, причетними до розпалювання мови ворожнечі, ненависті до українців. Так, експерти ІМІ зібрали повний пакет доказів про причетність Максима Вілкова.
  • Ми дослідили й те, як росіяни залучали ворожок, віщунів та екстрасенсів до виправдання війни в Україні. Основна функція таких прогнозів – підігрувати російській пропаганді.
  • Не менш цікавим виявився топ абсурду з російського інфопростору. Спойлерити не будемо, треба бачити на власні очі.

ГЕНОЦИДНА РИТОРИКА

ОКУПОВАНІ ТЕРИТОРІЇ

СОЦМЕРЕЖІ

  • Експерти ІМІ не оминули й теми анонімних телеграм-каналів та їхнього впливу. Ми досліджували, хто насправді фінансує українські телеграм-канали. А також ловили джинсу та маніпуляції в топових анонімних телегах.🌎Деталі дослідження.
  • Ми зробили велике дослідження про український ютуб. Якщо коротко, то наш ютуб можна описати кількома словами – контент для дітей та підлітків, російська мова та емоції. Маленький спойлер: блогери дедалі частіше переходять на українську мову. Втім, вони все ще виготовляють неетичний контент і залучають дітей до його виготовлення. Але гарна новина – український ютуб стрімко розвивається, і є багато ніш, де можливо розвиватися, якщо є талант. 🌎 Деталі дослідження.
  • Із самого початку творці ТіkТоk позиціюють цю соцмережу як платформу для розміщення розважальних роликів. Ми вирішили проаналізувати рівень експертності українських блогерів-порадників та перевірити, чи не є популярний контент, який вони публікують, шкідливим і небезпечним. Але відкрили токсичний світ блогерів тіктоку, де є місце БАДам, алкоголю і гербіцидам. 🌎Деталі дослідження.
  • Щодо українських медіа в тіктоці, то знайшли факт, що підприємливі українці мімікрують під відомі медіабренди та створюють фейкові сторінки. Лише спроб мімікрувати під ТСН знайшли щонайменше 42. 🌎Деталі дослідження.
  • Експерти також дізналися, хто є інстамільйонерами в українському сегменті та який контент вони виготовляють. У 2023 році налічили 128 акаунтів-“мільйонерів”, що були зареєстровані в українському сегменті. Найбільшу секцію інстамільйонери займають у діапазоні від 1 до 2 мільйонів підписників – 95 акаунтів. Тематичне різноманіття інстаграмерів-мільйонників умовно можна розділити на сім груп: лайфстайл, шоу-бізнес, тематичні блоги, бізнес та просування комерційних проєктів, про здоров’я, політику та спорт. 🌎Деталі дослідження.
  • Водночас встигли зафіксувати справжню війну в соцмережах і зафіксували, як російська пропаганда дискредитує Україну та українців за кордоном. 🌎 Деталі дослідження.

ДОСЛІДЖЕННЯ КОНТЕНТУ

Ми дослідили десятки цікавих тем, які стосувалися всього, що було актуальним протягом 2023 року. 

ДОСЛІДЖЕННЯ ГЕНДЕРНОГО БАЛАНСУ ТА СЕКСИЗМУ 

  • Печерним сексизмом усе ще граються майже половина онлайн-медіа. Експерти ІМІ фіксують, що найчастіше медійники засуджують жінок за їхні одяг, тіло та загалом зовнішній вигляд. А в рекламних матеріалах редакції зображують жінок стереотипно та просувають наративи про те, що роль жінки обмежується “господинею”. 🌎Деталі дослідження.
  • Щодо гендерного балансу. Присутність жінок у публікаціях протягом усіх місяців війни лишається меншою, ніж присутність чоловіків. Нині більшість матеріалів стосується війни та її наслідків, і в цих темах місця для жінок не завжди є досить. Результати дослідження показали, що станом на вересень 2023 року жінки як експертки найчастіше коментують економіку, бізнес, міжнародну тематику та погоду. Лише 16% експертних коментарів припадають на жінок, водночас чоловіки коментують у 84% випадків. 🌎Деталі дослідження.
  • Експерти також заміряли показники присутності жінок у російських медіа і виявили, що пропагандисти найчастіше залучають жінок до агресивної пропаганди через тему політики. 🌎Деталі дослідження.

ЧУТЛИВА ЖУРНАЛІСТИКА

  • Аналітики ІМІ  фіксували, що війна, надзвичайні ситуації та кримінал – це ті три теми, де згадки про дітей трапляються найчастіше. Окрім того, під час моніторингу експерти зафіксували випадки сексуалізації дітей, матеріали з порушенням журналістської  етики та маніпуляції з використанням образу дітей. 🌎 Деталі дослідження.
  • ІМІ також замірював присутність новин про права ЛГБТ+ в українських медіа. На жаль, виявлено тенденцію, що без постійного партнерства профільних організацій з медіа згадок про ЛГБТ мізерно мало. 🌎Деталі дослідження.

Інститут масової інформації (ІМІ) – медійна громадська організація, яка працює з 1995 року. ІМІ відстоює права журналістів, аналізує медіасферу та висвітлює пов’язані з медіа події, протидіє пропаганді та дезінформації, забезпечує медіа засобами захисту для відряджень до зони бойових дій під час російсько-української війни починаючи з 2014 року. 

ІМІ робить єдиний в Україні моніторинг свободи слова та список якісних і відповідальних онлайн-медіа, документує медійні злочини Росії у війні проти України. ІМІ має представників у 20 регіонах України та мережу хабів “Медіабаза” для безперебійної підтримки журналістів. Серед партнерів ІМІ – “Репортери без кордонів” та Freedom House, організація входить до мережі Міжнародної організації із захисту свободи слова (IFEX).