Всеукраїнські новини

Нові зміни в законі «Про місцеве самоврядування в Україні»: що треба знати журналістам

На юридичну гарячу лінію для журналістів та ЗМІ надходять запитання не лише локального, а й загального характеру. Оприлюднюємо відповіді фахівців на ті з них, які цікавлять багатьох медійників.

– Журналістам, які працюють у регіонах, чиновники нерідко відмовляють у присутності на сесіях органів місцевого самоврядування, інших заходах, які мали б бути публічними, але насправді такими не є, і людям невідомо, як вирішуються питання. Більше того – не завжди можна отримати рішення сесій. Це мотивують режимом секретності в умовах воєнного стану, хоча більшість рішень стосуються життєдіяльності міст, і про них хочуть знати всі жителі. Наскільки нам відомо, ситуацію має змінити новий Закон «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Просимо роз’яснити, що з введенням цього закону в дію зміниться для медійників, які «двері» перед ними відкриються для всебічного і неупередженого інформування населення?  

На запитання відповідає юрист Даніл Сербін, IBCLegalServices:

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування» направлено на підпис президенту України (https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73380).

У разі набуття ним чинності передбачені наступні зміни у сфері доступу до інформації та прозорості діяльності відповідного органу місцевого самоврядування:

  1. Засідання ради транслюються у мережі Інтернет в режимі реального часу. Дані, що транслюються, вважаються інформацією, що підлягає обов’язковому оприлюдненню в розумінні Закону України “Про доступ до публічної інформації”, зокрема, на веб-сайті відповідної ради, підлягають запису та безстроковому зберіганню даних запису на офіційному веб-сайті відповідної ради або з використанням іншого способу відкритого доступу до прямої трансляції такого засідання.
  2. Проєкти порядку денного постійних комісій ради, висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
  3. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування та додатки до таких актів підлягають обов’язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації”. Проекти актів органів місцевого самоврядування та додатки до них оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України “Про доступ до публічної інформації”, крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
  4. Сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних (в машинозчитувальному форматі) на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та у Реєстрі об’єктів права комунальної власності територіальної громади на своїх веб-сайтах.
  5. Започатковується Реєстр об’єктів права комунальної власності – інформаційна система, яка містить дані про всі об’єкти права комунальної власності територіальної громади у форматі відкритих даних. Посадова особа, відповідальна за ведення Реєстру забезпечує вільний доступ осіб до Реєстру через веб-сайт територіальної громади та єдиний державний веб-портал відкритих даних.

Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім:

статті 60-2 (щодо започаткування реєстру об’єктів права комунальної власності), що набирає чинності через дванадцять місяців з дня набрання чинності цим Законом.

Цей закон дає можливість журналістам безперешкодно здійснювати письмові, аудіо- та відеозаписи із застосуванням необхідних технічних засобів в органах місцевого самоврядування, безперешкодно відвідувати приміщення органів місцевого самоврядування, відкриті заходи, які ними проводяться, та бути особисто прийнятим у розумні строки їх посадовими і службовими особами;

Проте в умовах воєнного стану особливо важливо не публікувати тих даних, які можуть прямо чи опосередковано зашкодити безпеці держави та її громадян, тому доступ до ведення прямої трансляції під час засідань відповідної ради може бути обмежений, або законопроект в даній частині може бути відхилений / видозмінений.