Наголос

Як нові європейські закони зможуть змінити соціальні медіа та технологічні компанії

Остаточне введення в дію нових європейських законів, що регулюють цифрові ринки, матиме вплив не лише на бізнес-практики технологічних монополістів та послабить їх монопольне становище. Закони DSA та DMA вплинуть й на те, як працюють соціальні медіа.

З серпня 2023 року платформи вже почали змінювати свої інтерфейси відповідно до Закону про цифрові послуги (DSA). Закон DSA вимагає від платформ покращити механізми видалення незаконного контенту та загальний захист прав користувачів в інтернеті.

Законодавці спочатку задумали DSA як інструмент, який захистить споживачів від влади техногігантів – вони отримали назву дуже великих онлайн-провайдерів (або Very Large Online Providers – VLOP), які мають понад 45 мільйонів активних користувачів щомісяця. Їх ще називали в законі гейткіперами. Термін VLOP охоплює широкий спектр платформ, до прикладу, Alibaba, Amazon, Apple AppStore, Google Play, Facebook, TikTok і LinkedIn. Однак DSA з тих пір розвивався та розширювався та вплинув на різноманітні організації та окремих осіб. Компанії, які не дотримуються правил DSA, можуть зіткнутися зі штрафом у розмірі до 6% їхнього світового доходу або навіть забороною працювати в ЄС.

Однак ці штрафи почнуть діяти не відразу. Спочатку технологічним компаніям пропонується провести внутрішню оцінку того, наскільки вони вже дотримуються правил, що має бути проведено найближчими тижнями. Потім Європейська комісія планує перевірити ці звіти та дати рекомендації щодо того, які кроки мають вжити компанії, якщо вони не відповідають вимогам.

Розкажемо детально про нові європейські закони та про те, як вони вплинуть на звичне використання онлайн-сервісів користувачів з країн ЄС.

Загалом зобов’язання, зафіксовані у DSA, можна об’єднати у такий перелік:

  • Додаткові заходи для протидії незаконному вмісту, товарам і послугам
  • Ефективні гарантії для користувачів та спеціальні заходи щодо прозорості
  • Охорона неповнолітніх та заборона на таргетовану рекламу для них
  • Заборона на «темні шаблони» (оманливі прийоми, які маніпулюють користувачами)
  • Нові права користувача

Простіше повідомляти про незаконний вміст

DSA вимагає, аби платформи протидіяли поширенню незаконних товарів, послуг або контенту в інтернеті. Однією із вимог є поява механізмів, за допомогою яких користувачі можуть позначати такий вміст, а платформи – співпрацювати з «довіреними особами, які повідомляють про це».

До прикладу, саме відповіддю на таку вимогу є нова функція X (Twitter) для повідомлення про незаконний вміст. Але X — не єдина платформа, яка запровадила нові та зручні опції для позначення незаконного вмісту. Apple , Pinterest , Facebook , Instagram і TikTok також запровадили нові та прості способи повідомляти про незаконний вміст на своїх платформах.

Більша прозорість модерації контенту та більше можливостей оскарження

Нові європейські закони вимагають, аби онлайн-платформи повідомляли своїм користувачам, чому вони видалили певний вміст або чому доступ до облікового запису було обмежено. Постачальники послуг хостингу веб-сайтів, а також соціальні медіа тепер мають зобов’язання надавати чіткі та конкретні сповіщення про причини своїх рішень щодо модерації вмісту. DSA також надає користувачам право оскаржувати такі рішення за допомогою позасудового механізму врегулювання суперечок.

Онлайн-платформи тепер вимушені надавати більше інформації щодо модерування вмісту. Іще одним кроком щодо виконання цих вимог є запуск бази даних прозорості DSA – DSA Transparency Database. Ця база даних — це перша у своєму роді, яка робить доступними для громадськості всі аргументи, надані постачальниками онлайн-платформ щодо їхнього рішення про модерацію контенту. Всі онлайн-платформи повинні публікувати в цій базі даних пояснення щодо своїх рішень про модерацію контенту.

Більше контролю над параметрами та алгоритмами персоналізації

Закон DSA зобов’язує власників онлайн-платформ гарантувати більшу прозорість і контроль над тим, що юзери бачать у своїх стрічках. Ця інформація повинна допомогти у розумінні того, яким чином онлайн-платформи ранжують вміст, а іще – в тому, чи хочуть користувачі відмовитися від персоналізованих рекомендацій та як саме вони можуть це зробити. Іншими словами, однією із основних вимог нових законів є можливість вимкнути персоналізований вміст. Подібні зобов’язання застосовуються до реклами: окрім додаткової прозорості та контролю за тим, чому ми бачимо певну рекламу, платформи повинні позначати рекламу явно й помітно.

Наразі TikTok, Facebook та Instagram пропонують можливість вимкнути персоналізацію стрічку контенту на своїх платформах.

Нульова толерантність до націлювання реклами на дітей і підлітків

DSA забороняє цільову рекламу для неповнолітніх на усіх онлайн-платформах. Деякі соціальні медіа уже вжили заходів для дотримання цих заборон. Наприклад, Snapchat, Google і YouTube від Alphabet, а також Instagram і Facebook від Meta більше не дозволяють рекламодавцям показувати цільову рекламу неповнолітнім користувачам. TikTok і YouTube на додачу за замовчуванням роблять приватними облікові записи користувачів віком до 16 років.

Таргетована реклама на онлайн-платформах також заборонена, якщо для профілювання використовуються спеціальні категорії персональних даних. До прикладу, новий європейський закон забороняє таргетувати рекламу на основі етнічної приналежності, політичних поглядів, сексуальної орієнтації.

Нові вимоги щодо захисту дітей

Згідно з новими правилами, онлайн-платформи, доступні для дітей, повинні захищати їх конфіденційність та безпеку, а також їхнє психічне та фізичне благополуччя. Ці вимоги можуть втілюватися різними способами, наприклад, шляхом використання спеціальних налаштувань конфіденційності та безпеки за замовчуванням. Онлайн-платформи можуть запроваджувати заходи перевірки віку, щоб контролювати, хто саме може отримати доступ до їхніх послуг. Іще одна вимога – наявність функцій батьківського контролю. З її допомогою батьки та опікуни повинні мати можливість захистити своїх дітей від впливу шкідливого контенту. Окрім того, соціальні платформи також повинні мати інструменти повідомлення про порушення – як щодо контенту, так і щодо взаємодії з іншими юзерами.

Наприклад, TikTok і YouTube, окрім заборони цільової реклами для неповнолітніх, автоматично зробили всі профілі неповнолітніх приватними. Це означає, що відео, які вони завантажують, можуть переглядати лише схвалені ними люди.

Чесність виборів

DSA вимагає від соціальних платформ усунути ризики, пов’язані з виборчими процесами, одночасно забезпечуючи захист свободи вираження поглядів. Парламентські вибори в Словаччині 30 вересня 2023 року стали першим випробуванням цих вимог після того, як нові європейські закони вступили в дію стосовно найбільших онлайн-сервісів.

До прикладу, соціальні медіа повинні швидше реагувати на прояви дезінформації, розширювати можливості перевірки фактів.

Нові зобов’язання щодо роботи онлайн-бізнесів

DSA вводить нові зобов’язання для e-commerce-компаній щодо протидії поширенню незаконних товарів. Зокрема, тепер такі постачальники повинні гарантувати, що продавці надають перевірену інформацію про себе, а покупці зможуть легко зрозуміти, хто саме є продавцем. Крім того, якщо площадка дізнається про продаж незаконного продукту чи послуги, вона повинна повідомити користувачів, які придбали незаконний товар чи продукт та запропонувати варіанти відшкодування.

Глобальні впливи

Це лише деякі зміни, які кінцеві користувачі зможуть відразу помітити в повсякденній цифровій взаємодії.

Попри те, що вимоги DSA зачіпають лише користувачів з ЄС, направді цей закон матиме глобальний вплив. Запровадження Закону ЄС про цифрові послуги (DSA) означає серйозний крок у регулюванні великих технологій загалом та має очевидний потенціал глобального впливу. Цей вплив посилюється через так званий «брюссельський ефект», коли правила ЄС отримують міжнародний вплив через величезний споживчий ринок ЄС. Часто багатонаціональні корпорації приймають правила ЄС як стандарт або принаймні намагаються привести свої загальні правила до вимог європейських законів.

Наразі DSA – це найсуворіший законодавчий акт з часів появи Інтернету. Водночас це закон, який направлений на захист користувачів. Це наступний крок після GDPR, але на відміну від загального регламенту захисту персональних даних, вимоги DSA жорсткіші, конкретніші й містять чіткі положення щодо їх невиконання.