Наголос

ДРУКОВАНІ МЕДІА ТА ІНФОРМАГЕНТСТВА ВТРАТЯТЬ СТАТУС, ЯКЩО НЕ (ПЕРЕ)РЕЄСТРУЮТЬСЯ ДО 31 БЕРЕЗНЯ

31 березня 2024 року сплине перехідний період для (пере)реєстрації кількох різновидів медіа – друкованих та інформаційних агентств, згідно із Законом України “Про медіа”. І якщо, наприклад, для онлайн-медіа відсутність реєстрації не має значних наслідків (така реєстрація добровільна), то для вже наявних та зареєстрованих медіа неподання документів до Нацради означає втрату статусу.

Пропонуємо інформацію щодо (пере)реєстрації у вигляді таблиці. Йдеться саме про ті медіа, для яких перехідний період завершується 31 березня 2024 року. 

Посилання на форми заяв про реєстрацію: для суб’єктів у сфері нелінійних аудіовізуальних медіадля друкованих медіа. Інформаційні агентства повинні спершу обрати яким різновидом медіа їм перереєструватися, але оскільки, найімовірніше, це буде онлайн-медіа, то подаємо відповідну форму заяви.  

У всіх зазначених випадках (пере)реєстрації плата за неї не стягується. 

Подання реєстраційних документів регулюється “Порядком подання до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення заяв щодо реєстрації суб’єктів у сфері медіа”, який затверджено рішенням Нацради №352 від 18 травня 2023 року. Цей порядок вимагає, щоб заявники “під час заповнення заяв та документів до них використовувати гарнітуру Times New Roman та шрифт розміром 12 – 14 друкарських пунктів”. 

Наразі електронний кабінет для комунікації з Національною радою ще не запущено, тому документи можна подавати в паперовій формі або в електронній з накладенням на електронні документи кваліфікованого електронного підпису чи печатки. Після того як Нацрада отримає реєстраційні документи, вона інформує заявника на його електронну пошту про реєстраційний номер та дату отримання від нього документів.

Також суб’єкти, які станом на 31 березня 2023 року мали ліцензію (ліцензії) провайдера програмної послуги багатоканальної телемережі в стандарті DVB-T / DVB-T2, впродовж 10 місяців мали подати заяву з дотриманням вимог, визначених статтею 52 закону про медіа (подання документів для участі в конкурсі). Тобто до 31 січня 2024 року залишилося ще кілька днів. Проте пункт 19 прикінцевих та перехідних положень закону містить певне різночитання, адже його абзац 3 передбачає, що дія ліцензії припиняється, зокрема, якщо “на час закінчення року з дня набрання чинності цим Законом суб’єкт не подав відповідної заяви” (а не 10 місяців). Але все ж рекомендуємо відповідним суб’єктам завбачливо орієнтуватися на речинець 31 січня 2024 року. 

Варто зазначити, що для тих, хто не встигне чи не зможе з якихось інших причин переоформити медіа, залишається варіант зареєструвати його в загальному порядку, тобто зі сплатою реєстраційного збору, обранням найменування, яке на відповідний момент не використовується іншим медіа тощо. Єдина категорія, що не в змозі цей варіант повноцінно реалізувати, – інформаційні агентства, адже Законом “Про медіа” таке поняття скасовується. Тому для їхніх редакцій залишається варіант реєструватися й працювати як інший різновид медіа, наприклад онлайн-медіа. 

Роман Головенко, Інститут масової інформації