Наголос

Резолюція Всеукраїнської наради редакторів газет

Ми, учасники Всеукраїнської наради редакторів газет, розглянувши питання про стан
українських друкованих ЗМІ та заходи для виходу з кризи, відзначаємо таке.
На початку 2021 р. в більшості українських друкованих ЗМІ склалася критична ситуація.
Економічна криза, пандемія COVID-19, втрата доходів від реклами, брак державної
антикризової підтримки медіа, погана доставка газет передплатникам – усе це негативно
позначилося на редакціях і журналістах.
Результати онлайн-анкетування, проведеного Національною спілкою журналістів України
в березні 2021 р. серед 150 редакторів газет, свідчать про кризу, яку переживають
друковані медіа. Протягом року понад 85 % видань втратили рекламодавців, кожна третя
газета скоротила кількість номерів або обсяг випусків. Майже 40 % редакцій відмовилися
від нових проєктів. Кожна двадцята редакція тимчасово призупиняла вихід видань, ще
стільки ж припинили виходити зовсім.
Зберігають видання здебільшого самі журналістські колективи. Майже 40 % редакцій
скоротили штат, 50% – знизили заробітну плату, майже 14 % відправляли журналістів у
неоплачувану відпустку. Навантаження на працівників, які залишилися, зросло в 55 %
редакцій.
Водночас у кризових для країни умовах потреба суспільства в перевіреній інформації
зростає. Джерело такої інформації – професійна журналістика й видання, яким довіряють
читачі. Тому збереження й розвиток українських друкованих медіа – це необхідний крок у
боротьбі з фейками, маніпуляціями та ворожою пропагандою.
Рік тому Національна спілка журналістів України запропонувала Президенту,
парламентові та уряду Антикризову програму підтримки друкованих і онлайн-медіа,
напрацьовану спільно з журналістськими колективами понад 120 редакцій. Проте
українська влада так і не втілила програму – на відміну від інших країн, які в умовах
пандемії вжили невідкладних заходів для збереження робочих місць журналістів і прямої
підтримки медіа.
Учасники наради також стривожені спробами проштовхнути в парламенті законопрєкт
«Про медіа», проти якого виступають 85 % редакторів газет, що взяли участь в опитуванні
НСЖУ 1 . Сфера друкованих медіа нині – вільний і конкурентний ринок, учасники якого –
незалежні видання, серед них понад 600 реформованих місцевих газет. Спроби
запровадити контроль або цензуру в друкованих ЗМІ небезпечні. Ця сфера потребує не
посилення державного регулювання, а створення засад економічної незалежності медіа та
захисту професійної діяльності журналіста.
Закликаємо Президента України, Кабінет Міністрів України, Верховну Раду України
вжити невідкладних заходів для антикризової підтримки українських друкованих
ЗМІ, а саме:

  1. Створити в Україні Фонд підтримки медіа за зразком аналогічних фондів у
    європейських країнах і передбачити його фінансування в Державному бюджеті.

Бюджетну підтримку слід надавати лише тим ЗМІ, які дотримуються
журналістських стандартів, і спрямувати її на висвітлення суспільно значущих тем.

  1. Гарантувати журналістам безперешкодний доступ до джерел інформації, органів
    влади, підприємств, організацій. Неприпустимо перешкоджати журналістам у їхній
    роботі, забороняти відвідувати публічні заходи органів влади через начебто
    протиепідемічні вимоги.
  2. Посилити соціальну підтримку й правовий захист журналістів. Працівники ЗМІ
    нерідко ризикують життям у гарячих точках, вогнищах пандемії тощо.
  3. Розробити урядову Програму підтримки друкованих ЗМІ в Україні, в якій
    передбачити заходи, спрямовані на збереження й розвиток місцевих видань.
  4. Оголосити «податкові канікули» для друкованих ЗМІ до кінця карантинного
    періоду.
  5. Передбачити для редакцій пільгові кредити для розвитку видань та збереження
    робочих місць журналістів.
  6. Як антикризовий захід передбачити закупівлю й надання безоплатно газетного
    паперу для друкованих ЗМІ на 6 місяців.
  7. Встановити тариф на оформлення передплати та доставку друкованих ЗМІ в
    розмірі до 30 % собівартості виготовлення одного примірника передплатного
    видання, або компенсацію витрат на доставку преси в розмірі 50 %.
  8. Накласти мораторій на підвищення тарифів на передплату й доставку періодики до
    кінця 2023 р.
  9. Розробити і прийняти цільову державну програму посилення інформаційної
    присутності українських друкованих ЗМІ на територіях, які межують із
    окупованими районами Донбасу і Криму. Програма має реалізуватися шляхом
    цільової бюджетної допомоги місцевим медіа Донецької, Луганської, Харківської,
    Херсонської областей, зокрема:
    запровадити цільову бюджетну компенсацію витрат на поліграфічні послуги
    й розповсюдження;
    надавати перевагу місцевим виданням під час укладання договорів на
    висвітлення діяльності органів влади.
  10. Для збереження мереж реалізації преси розробити і внести до законодавства зміни
    про зарахування друкованих ЗМІ до соціально значущих продуктів та про потребу
    їх присутності в усіх великих торговельних закладах і мережах. Рекомендувати
    органам місцевого самоврядування встановити пільгові тарифи на оренду
    земельних ділянок під кіоски з продажу періодичної преси.
  11. Розробити дієвий механізм виконання норм про порядок висвітлення діяльності
    органів влади й місцевого самоврядування на рівних, паритетних засадах.
    Забезпечити обов’язковість оприлюднення рішень органів влади в друкованих ЗМІ.
  12. Виконати норму Закону України «Про реформування державних і комунальних
    ЗМІ» і виплатити всім реформованим газетам одноразову допомогу в розмірі 100
    тис. грн.
  13. Заборонити органам місцевого самоврядування виселяти реформовані друковані
    ЗМІ з приміщень, які вони займали до реформування, або всупереч закону
    підвищувати орендну плату. Також заборонити органам місцевого самоврядування
    видавати та розповсюджувати інформаційні бюлетені, які за періодичністю та
    змістом є ЗМІ, проте не зареєстровані у визначеному законом порядку.