Ми, учасники Всеукраїнської наради редакторів газет, розглянувши питання про стан
українських друкованих ЗМІ та заходи для виходу з кризи, відзначаємо таке.
На початку 2021 р. в більшості українських друкованих ЗМІ склалася критична ситуація.
Економічна криза, пандемія COVID-19, втрата доходів від реклами, брак державної
антикризової підтримки медіа, погана доставка газет передплатникам – усе це негативно
позначилося на редакціях і журналістах.
Результати онлайн-анкетування, проведеного Національною спілкою журналістів України
в березні 2021 р. серед 150 редакторів газет, свідчать про кризу, яку переживають
друковані медіа. Протягом року понад 85 % видань втратили рекламодавців, кожна третя
газета скоротила кількість номерів або обсяг випусків. Майже 40 % редакцій відмовилися
від нових проєктів. Кожна двадцята редакція тимчасово призупиняла вихід видань, ще
стільки ж припинили виходити зовсім.
Зберігають видання здебільшого самі журналістські колективи. Майже 40 % редакцій
скоротили штат, 50% – знизили заробітну плату, майже 14 % відправляли журналістів у
неоплачувану відпустку. Навантаження на працівників, які залишилися, зросло в 55 %
редакцій.
Водночас у кризових для країни умовах потреба суспільства в перевіреній інформації
зростає. Джерело такої інформації – професійна журналістика й видання, яким довіряють
читачі. Тому збереження й розвиток українських друкованих медіа – це необхідний крок у
боротьбі з фейками, маніпуляціями та ворожою пропагандою.
Рік тому Національна спілка журналістів України запропонувала Президенту,
парламентові та уряду Антикризову програму підтримки друкованих і онлайн-медіа,
напрацьовану спільно з журналістськими колективами понад 120 редакцій. Проте
українська влада так і не втілила програму – на відміну від інших країн, які в умовах
пандемії вжили невідкладних заходів для збереження робочих місць журналістів і прямої
підтримки медіа.
Учасники наради також стривожені спробами проштовхнути в парламенті законопрєкт
«Про медіа», проти якого виступають 85 % редакторів газет, що взяли участь в опитуванні
НСЖУ 1 . Сфера друкованих медіа нині – вільний і конкурентний ринок, учасники якого –
незалежні видання, серед них понад 600 реформованих місцевих газет. Спроби
запровадити контроль або цензуру в друкованих ЗМІ небезпечні. Ця сфера потребує не
посилення державного регулювання, а створення засад економічної незалежності медіа та
захисту професійної діяльності журналіста.
Закликаємо Президента України, Кабінет Міністрів України, Верховну Раду України
вжити невідкладних заходів для антикризової підтримки українських друкованих
ЗМІ, а саме:
- Створити в Україні Фонд підтримки медіа за зразком аналогічних фондів у
європейських країнах і передбачити його фінансування в Державному бюджеті.
Бюджетну підтримку слід надавати лише тим ЗМІ, які дотримуються
журналістських стандартів, і спрямувати її на висвітлення суспільно значущих тем.
- Гарантувати журналістам безперешкодний доступ до джерел інформації, органів
влади, підприємств, організацій. Неприпустимо перешкоджати журналістам у їхній
роботі, забороняти відвідувати публічні заходи органів влади через начебто
протиепідемічні вимоги. - Посилити соціальну підтримку й правовий захист журналістів. Працівники ЗМІ
нерідко ризикують життям у гарячих точках, вогнищах пандемії тощо. - Розробити урядову Програму підтримки друкованих ЗМІ в Україні, в якій
передбачити заходи, спрямовані на збереження й розвиток місцевих видань. - Оголосити «податкові канікули» для друкованих ЗМІ до кінця карантинного
періоду. - Передбачити для редакцій пільгові кредити для розвитку видань та збереження
робочих місць журналістів. - Як антикризовий захід передбачити закупівлю й надання безоплатно газетного
паперу для друкованих ЗМІ на 6 місяців. - Встановити тариф на оформлення передплати та доставку друкованих ЗМІ в
розмірі до 30 % собівартості виготовлення одного примірника передплатного
видання, або компенсацію витрат на доставку преси в розмірі 50 %. - Накласти мораторій на підвищення тарифів на передплату й доставку періодики до
кінця 2023 р. - Розробити і прийняти цільову державну програму посилення інформаційної
присутності українських друкованих ЗМІ на територіях, які межують із
окупованими районами Донбасу і Криму. Програма має реалізуватися шляхом
цільової бюджетної допомоги місцевим медіа Донецької, Луганської, Харківської,
Херсонської областей, зокрема:
запровадити цільову бюджетну компенсацію витрат на поліграфічні послуги
й розповсюдження;
надавати перевагу місцевим виданням під час укладання договорів на
висвітлення діяльності органів влади. - Для збереження мереж реалізації преси розробити і внести до законодавства зміни
про зарахування друкованих ЗМІ до соціально значущих продуктів та про потребу
їх присутності в усіх великих торговельних закладах і мережах. Рекомендувати
органам місцевого самоврядування встановити пільгові тарифи на оренду
земельних ділянок під кіоски з продажу періодичної преси. - Розробити дієвий механізм виконання норм про порядок висвітлення діяльності
органів влади й місцевого самоврядування на рівних, паритетних засадах.
Забезпечити обов’язковість оприлюднення рішень органів влади в друкованих ЗМІ. - Виконати норму Закону України «Про реформування державних і комунальних
ЗМІ» і виплатити всім реформованим газетам одноразову допомогу в розмірі 100
тис. грн. - Заборонити органам місцевого самоврядування виселяти реформовані друковані
ЗМІ з приміщень, які вони займали до реформування, або всупереч закону
підвищувати орендну плату. Також заборонити органам місцевого самоврядування
видавати та розповсюджувати інформаційні бюлетені, які за періодичністю та
змістом є ЗМІ, проте не зареєстровані у визначеному законом порядку.