Норми протиепідемічного законодавства можуть вступати в колізії із гарантіями та вимогами щодо проведення виборів і, зокрема, висвітлення цього процесу журналістами. Відповідні запити від колег, зокрема з Кропивницького, надходять до Національної спілки журналістів України.
Уже зараз до ЗМІ починає надходити інформація, що їх можуть не допустити до процесу підрахунку голосів, оскільки нині заборонено проведення масових заходів за участі більше однієї особи на 5 квадратних метрів площі. Так, наприклад, у Кропивницькому приміщення, у якому засідатиме територіальна виборча комісія, має площу 80 квадратних метрів. Тобто, місця вистачить лише на членів комісії. Про це місцевому виданню «Прожектор» повідомила голова Кропивницької міської ТВК Тетяна Буземська.
«У нас 18 членів комісії, 16 з яких вже склали присягу. Виходить по 5 “квадратів” на кожного. Множимо й отримуємо рівно 80 квадратних метрів. Тобто у приміщенні під час засідань і встановлення результатів виборів міського голови й депутатів можуть бути присутні лише члени комісії. Але практика показує, що спостерігати за процесом мають бажання і журналісти, і представники громадських організацій, і пересічні містяни. Вони мають на це повне право, згідно статті 36-ї Виборчого кодексу. Але тепер, якщо ми їх пустимо, то порушимо Постанову Кабміну й отримаємо штраф у 17 тисяч гривень. У той же час, якщо заборонимо знаходитись у приміщенні, порушимо їх конституційні права», – каже Тетяна Буземська.
У коментарі НСЖУ медіаюрист ГО «Платформа прав людини» Олександр Бурмагін зазначає: необхідне впорядкування законодавства.
Експерт пояснює: відповідно до ч.8 ст.36 Виборчого кодексу України на засіданнях виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії … представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації). Частина 10 цієї ж статті передбачає можливість, підстави та порядок видалення в т.ч. журналістів із засідань виборчої комісії. І, зазначений механізм не передбачає особливостей або спеціальних умов реалізації, які визначено у законодавстві, яке регулює вжиття протиепідемічних заходів.
У підпункті 1 пункту 11 Постанови КМУ від 22 липня 2020 р. № 641 зазначено, що проведення масових (культурних, спортивних, розважальних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів за участю більше однієї особи на 5 кв. метрів площі будівлі або території (якщо захід проводиться на відкритому повітрі), а також діяльність кінотеатрів та закладів культури з наповненістю кінозалів або залів понад 50 відсотків місць у кожному окремому кінозалі або залі. Організатор заходу є відповідальним за дотримання між учасниками фізичної дистанції не менше ніж 1,5 метра у разі проведення заходу із розміщенням учасників стоячи. І це – для території регіону (адміністративно-територіальної одиниці), на якій установлено “зелений” рівень епідемічної небезпеки. Вищі рівні передбачають же більш жорсткі обмеження.
«Проте, навіть співставлення наведеної норми та норм Виборчого кодексу України викликає багато питань. Чи вважатиметься «масовим заходом» в розумінні Постанови КМУ підрахунок голосів в день голосування та засідання виборчої комісії? Чи можуть протиепідемічні норми обмежувати базові засади виборчого процесу, без яких він може втратити свою легітимність? Гласність та публічність виборчого процесу є одним з таких фундаментальних принципів (статті 21, 23 Виборчого кодексу України). Для уникнення багатьох конфліктів та суперечок під час виборів (територіальні комісії вже почали працювати) з цього приводу мають дати роз’яснення ЦВК та КМУ», – зазначає Олександр Бурмагін.