Наголос

Чергове підвищення тарифів Укрпошти призведе до знищення більшості районних друкованих видань

Звістку про підвищення вартості послуг на доставку періодичних видань Укрпоштою газетярі сприйняли хвилююче: попередні зростання цін на послуги призвели до катастрофічних падінь тиражів, ще один удар для більшості друкованих ЗМІ може стати фатальним. Єдиними виходом із ситуації, що склалася, редакції бачать у дотації з боку держави, як це заведено в багатьох країнах Європи та решті світу. Інакше, без субвенцій Уряду, друкованому слову в Україні просто не вижити, – переконані газетярі.

Головний редактор районної газети «Наше слово», голова Чернігівської ОО НСЖУ Олександр Назаренко наголошує, що підвищення ціни на послуги Укрпошти однозначно позначиться негативно на роботі редакцій.

– Зросте передплатна ціна, ці кошти підуть Укрпошті, а редакції ніяким чином не зможуть компенсувати свої збитки, – наголошує пан Олександр. – Протидіяти можна тільки одним способом – не погоджуватися з проектом постанови про підвищення тарифів, який зараз знаходиться на обговорені. Серед колег є такі настрої, щоб масово писати листи-звернення, протестувати проти рішення Укрпошти. Але чи буде це ефективним – велике питання, адже з досвіду попередніх років можу сказати, що всі спроби редакторів захистити свої інтереси зводилися до нуля.

Не додала надії щодо налагодження партнерських стосунків із Укрпоштою і зустріч редакторів із керівництвом поштового оператора, що відбулася в серпні.

– Для себе нічого хорошого не відзначив, по правді, то навіть не зрозумів, нащо нас туди покликали: спершу, розповіли про досягнення Укрпошти, а тоді поставили перед фактом, що нас чекає підвищення тарифів. Навіть не запропонували якихось компромісів, – відзначає пан Олександр. – Редактори запропонували Смілянському за 15 відсотків додатковї плати за послуги допомогти редакціям підвищити тиражі на тих же 15 відсотків. Звісно, таку пропозицію ніхто не підтримав. І навіть навпаки, пан Смілянський спрогнозував, що в 2020 році в зв’язку з демографічною ситуацією в Україні тиражі знизяться ще на 10 відсотків, порівняно із 2019 роком.  

Для багатьох районних видань Чернігівщини, де торік Укрпошта запровадила пілотний проект реформування, подібне призведе до повного знищення.

– У нас за рік спостерігається різке падіння тиражів, є редакції, що втратили до 50 відсотків тиражів. Натомість  пошта оцінили цю реформу позитивно – у них динаміка розвитку, з’явилися прибутки тощо. Тобто для себе вони все роблять правильно, а що в цей час переживають редакції – вже нікого не обходить. Тож говорити про покращення партнерських стосунків наразі не варто, – наголошує Олександр Назаренко.

Колега пана Олександра із Чернігівщини – головна редакторка видання «Новини Городнянщини» Світлана Томаш підвищення тарифів називає новим ударом для газетярів.

– Ми тільки оговталися від втрати 20 % тиражу – завдяки виборам газетам вдалося трохи покращити фінансову ситуацію – аж тут знову підвищення цін, – розповідає Світлана Томаш. – На нараді пан Смілянський відзначив, що буде підвищення зарплати і листоношам, і поштовим працівникам, відповідно пошта не може не підняти тарифи. Але ж підвищення зарплати і чекає на працівників редакцій, тоді де ж брати гроші?

Пані Світлана наголошує, що до підвищення тарифів редакції наразі абсолютно не готові, адже перед початком передплатної кампанії, коли формувалися ціни на видання, газетярі зумисне цікавилися в пошти, чи збираються вони підвищувати тарифи на наступний рік.

– Нас тоді запевнили, що ні. Тому, зважаючи на те, що фінансова спроможність у населення низка, ми ризикнули і надбавили небагато – хто 50 копійок, а хто гривню. І вслід за цим пошта без попередження піднімає свою ціну. І якщо пан Смілянський говорить проте, що в цьому році пошта нарешті спрацювала з прибутками, то газетам про це тільки мріяти, – скаржиться Світлана Томаш. – Якщо в редактора районки зарплата 8-10 тисяч, а журналісти працюють на мінімалку і ми ледь-ледь зводимо кінці з кінцями, то я навіть не уявляю, що ми будемо робити, коли тиражі і далі будуть падати…

Світлана Томаш зазначає, що на нараді з редакторами Ігор Смілянський завів мову про субвенцію, яку він просив для підтримку Укрпошти в Уряду протягом кількох років.

– На нараді він заявив, що готовий відмовитися від цих коштів і передати їх, якщо Уряд погодиться, газетам, щоб компенсувати підвищення поштових тарифів. Також пан Смілянський відзначив, що готовий повернутися до питання підвищення тарифів у вересні. А також готовий розглядати диференціацію цього підвищення, адже, якщо для обласних газет це відчутні удари але не нищівні, то для районок це удар, що може знищити видання.  Відтак, імовірно, зростання тарифів буде варіюватися залежно від тиражу, регіону тощо. Проте я особисто не плекаю надто великих сподівань на все це, – говорить Світлана Томаш.

Редактори із Вінниччини так само заклопотані ситуацією із підвищенням тарифів, тож Вінницька ОО НСЖУнадіслала до Національної спілки журналістів України листа, в якому ідеться, що таке регулярне і суттєве здорожчання послуг Укрпошти просто вб’є друковані видання. Газетярі висловлюються проти підвищення тарифів та вимагають від Уряду грошової компенсації для видань. А також просять від держави дотацій, оскільки редакції створюють україномовний, стратегічно-важливий для країни продукт. Крім того, редактори просять про вирішення ще одного наболілого питання – налагодження в Україні виробництва газетного паперу.

Чергове підвищення тарифів однозначно не піде на користь друкованим ЗМІ, переконаний медіа-експерт, член НСЖУ Сергій Чернявський. Натомість, у результаті таких дій в першу чергу постраждає читач, адже прибутки пенсіонерів, на жаль, не зростають. До всього, газета не є предметом першої необхідності, тож будь-яке підвищення ціни, як показує практика, призводить до падіння тиражів.

– Логіка гендиректора Укрпошти насправді абсурдна, оскільки до зростання тарифів він прив’язує підвищення мінімальної заробітної плати. При цьому листоноші не отримують більше – їхні прибутки лишилися незмінними, оскільки в них скоротилася кількість робочих днів. Ми категорично проти підвищення тарифів, адже сервіс Укрпошти від цього не покращується, а виплачувати прописані в договорі штрафні санкції щодо відшкодування видавництвам чи передплатникам коштів через несвоєчасну доставку Укрпошта відмовляється. Тож це підвищення тарифів – це чергова спроба Укрпошти заробити грошей на видавцях, – переконаний Сергій Чернявський.