Лідерами з розміщення матеріалів з ознаками джинси лишаються сайти Оbozrevatel, УНІАН, «РБК-Україна».
На 20% зросла кількість джинси в популярних онлайн-медіа України, порівняно з березнем 2024 року, що є тривожним сигналом збільшення впливу джинси на інформаційний простір України. Співвідношення між політичними замовниками та комерційними становить 32% до 68% відповідно. Про це свідчить дослідження ІМІ, проведене в червні 2024 року в 22 загальнонаціональних онлайн-медіа.
Перше місце серед вигодоотримувачів матеріалів з ознаками замовності розділили між собою Рінат Ахметов, його фонди й компанії (25%) та інші комерційні компанії (25%). На другому місці — лобізм комерційних інтересів (12% матеріалів з ознаками замовлення). На третьому місці — чорний піар і негативні матеріали проти політиків, чиновників і комерційних компаній (11%).
На думку аналітикині ІМІ Олени Голуб, велика кількість чорного піару політичного характеру свідчить про наявність політичного протистояння в країні.
«Незважаючи на те, що наразі політичні замовні матеріали кількісно значно поступаються комерційним, наявність значної кількості чорного PR політичного характеру свідчить про наявність політичних процесів у країні. Безумовно, такі матеріали є вкрай негативним явищем, оскільки свідчить про нечесні політичні баталії і безпринципність медіа, які їх розміщують», — зазначила Олена Голуб.
Вперше з моніторингової вибірки зникли матеріали з ознаками замовності на користь грального бізнесу, які раніше були на третьому місці. Експерти ІМІ пов’язують таке очищення ринку з тим, що Кабмін заборонив рекламу азартних ігор в інтернеті. На медіаринку лишились одиниці, які досі мають «інформаційні бюлетені» з бібліотеками фриспінів, і ризикують отримати за це мільйонні штрафи.
Матеріали на користь політичних замовників, як і раніше, онлайн-видання не маркують жодним чином. Серед політиків найактивніше піариться Віталій Кличко — 8% матеріалів з ознаками замовних спрямовано на його користь.
Лідерами з розміщення матеріалів з ознаками джинси лишаються сайти Оbozrevatel, УНІАН, «РБК-Україна». Від них трохи відстають «Гордон», ТСН і Telegraf.
У моніторинговий період не зафіксовано джинси серед новин онлайн-видань «Суспільне», «Громадське», «Бабель», ZN.ua, «Укрінформ», «Українська правда», Liga.net, «Еспресо», Zaхid.net, «Цензор», NV. Втім, на деяких із цих сайтів було виявлено матеріали з неналежним маркуванням реклами.
Моніторинг проведено 12–14 червня 2024 року у 22 популярних інтернет-медіа: «Бабель», «Суспільне», «Громадське», ZN.UA, «Українська правда», «Еспресо», «Укрінформ», Liga.net, NV, LB.ua, «РБК-Україна», «Цензор.НЕТ», «Інтерфакс-Україна», ТСН, «Кореспондент.net», Zaxid.net, «Фокус», УНІАН, «24 канал», «Гордон», Telegraf, Obozrevatel. Вибірка охоплює всі новини поспіль, що вийшли на сайтах протягом зазначеного періоду.
Автор: Мар’яна Зінченко