У попередньому матеріалі: “Реклама азартних ігор у медіа: правила, заборони та приклади” Інститут масової інформації розповідав про основні вимоги законодавства щодо реклами азартного бізнесу в медіа. Звісно, текст будь-якого закону завжди потребує додаткових роз’яснень у кожному можливому випадку його застосування на практиці. А тому в цьому матеріалі юристи ІМІ надають відповіді на конкретні запитання медіа, що стосуються правил реклами азартних ігор.
1. Питання: “Кейс Волинської газети “Вісник+К”: за яку конкретно статтю і порушення якої статті було виписано штраф у 2 млн грн?”
Відповідь: У своєму рішенні від 29.02.2024 № 115 КРАІЛ застосувала штраф у розмірі 2,13 млн грн до приватного підприємства “Всеукраїнська газета “Вісник+К” за розповсюдження цим медіа реклами азартних ігор, проведення яких здійснювалося без наявності ліцензії в організатора (частина сьома статті 22-1 Закону України “Про рекламу”).
2. Питання: “Ліцензія казино від КРАІЛ і попередження про те, що може виникнути ігрова залежність, – цього досить для розміщення статті в онлайн-медіа, щоб не мати потім претензій від контролювальних органів?”
Відповідь: Не досить. На рекламу азартних ігор також поширюються загальні вимоги щодо маркування реклами. Тому якщо йдеться про рекламну статтю, то вона також має бути відокремлена від інших матеріалів з обов’язковим використанням слова “реклама”.
3. Питання: “Якщо рекламодавець говорить про те, що казино має ліцензію, але від Кюрасао та інших країн (крім України), – у такому разі категорично відмовляємо в розміщенні чи є винятки?”
Відповідь: Азартні ігри на території України можуть організовуватися та проводитися виключно за умови наявності в їхннього організатора ліцензії, передбаченої Законом України “Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор”. Цим законом не передбачається можливість проведення азартних ігор на підставі будь-якого іноземного дозволу. Тому варто відмовляти рекламодавцю, який не може надати чинної української ліцензії. В іншому разі це буде порушенням частини сьомої статті 22-1 Закону України “Про рекламу”.
4. Питання: “Інформація про ліцензовані казино на сайті КРАІЛ “Казино в мережі Інтернет” містить інформацію про 17 суб’єктів господарювання: перше джерело. Також на сайті КРАІЛ є сторінка “Інформація щодо наявності в суб’єкта господарювання права на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет” (друге джерело), яка містить інформацію про 22 суб’єкти господарювання, – якою з них керуватися в разі погодження реклами казино?”
Відповідь: Обидва джерела містять достовірну інформацію про казино в мережі Інтернет, які мають чинні ліцензії. Перелік казино в другому джерелі є більшим, адже там додатково зазначаються організатори азартних ігор, ліцензія яких була анульована. Рекомендуємо користуватися загальним посиланням на реєстри та переліки КРАІЛ з відомостями щодо ліцензій, оскільки рекламодавцями можуть бути не тільки онлайн-казино, але й гральні заклади, зали гральних автоматів, покер-руми, букмекери та інші види організаторів азартних ігор.
5. Питання: “Якщо рекламна стаття має оглядовий характер і містить одне посилання на майданчик для ігор на гроші, з якого йдуть посилання на десяток сайтів, чи потрібно перевіряти всі ці контори на ліцензію від КРАІЛ? Приклад посилань на сайти, які розміщено в нейтральній рекламній статті: 1, 2, 3, – що робити з такими сайтами, де дуже багато посилань на гру?”
Відповідь: Закон чітко не визначає, чи можна зараховувати до реклами азартних ігор рекламу сайтів, що спеціалізуються на азартних іграх, але які разом з тим не належать будь-якому з організаторів таких ігор. Водночас рекламодавцем у сфері ігрового бізнесу може бути лише організатор азартних ігор. Якщо в конкретному випадку рекламодавцем є організатор, то ця реклама буде рекламою азартних ігор у розумінні закону. В такому разі потрібно дотримуватися відповідних вимог маркування такої реклами, перевіряти та зазначати ліцензію замовника цієї реклами. Якщо ж рекламодавцем буде не пов’язана чи непрямо пов’язана зі сферою ігрового бізнесу особа (наприклад, медіа, яке є власником сайту, що рекламується), то тут не можна з упевненістю сказати про потребу дотримання вимог закону щодо реклами азартних ігор. У будь-якому разі рекламна стаття має бути помічена як “реклама”, а також ми рекомендуємо зазначати попередження про ігрову залежність. Звісно, перевіряти ліцензії всіх організаторів, ігри яких рекламуються на такому сайті, рекомендуємо за можливості.
6. Питання: “Статті про онлайн-казино, опубліковані до 2 жовтня 2023 року, – чи потрібно їх усі перевіряти на наявність ліцензії в КРАІЛ?”
Відповідь: По-перше, вимога щодо наявності ліцензії в рекламодавця почала діяти ще 13.08.2020 з набранням чинності Закону “Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор”. Тобто навіть якщо така реклама була розміщена в період після 13.08.2020, то це є порушенням рекламного закону.
По-друге, якщо реклама азартних ігор організатора без ліцензії перебуває в постійному вільному доступі (тобто її може знайти будь-який користувач під час перегляду сайту медіа), то це порушення є таким, що триває. Тобто в будь-який момент КРАІЛ може виявити таку рекламу та притягнути до відповідальності медіапорушника, хоча буде зобов’язана застосувати м’якіші штрафи, що були чинними на момент початку правопорушення.
Тому рекомендуємо медіа все ж перевірити рекламні статті про онлайн-казино, опубліковані до 2 жовтня 2023 року.
7. Питання: “КРАІЛ щотижня публікує інформацію про припинення діяльності ігрових сайтів та вимогу до постачальників послуг хостингу Cloudflare Inc обмежити до них доступ. Якщо на сайті є така реклама, розміщена задовго до цього оголошення, чи потрібно її видаляти і як її відстежувати?”
Відповідь: Як зазначалось у попередній відповіді, якщо реклама перебуває в постійному вільному доступі, то таку рекламу рекомендуємо періодично перевіряти на чинність ліцензії організатора, відповідність іншим вимогам рекламного закону, а також видаляти рекламу азартних ігор, якщо ліцензія на їхнє проведення анульована або закінчився її строк.
8. Питання: “Чи можливо отримувати допублікаційну експертизу статей від КРАІЛ на дотримання закону? Навіть платно”.
Відповідь: До повноважень КРАІЛ не належить допублікаційна експертиза статей на дотримання закону. Оскільки органи державної влади уповноважені діяти лише в межах та на підставі наданих їм законом повноважень, то навіть платно КРАІЛ не здійснюватиме таке вичитування.
9. Питання: “У деяких онлайн-казино в шапці профілю є інформація про те, що вони мають ліцензію від КРАІЛ, це дуже зручно для медіа, ми відразу бачимо цю інформацію. Але далеко не всі онлайн-казино це роблять, чи зобов’язує КРАІЛ онлайн-казино зазначати на ігрових сайтах на видному місці інформацію про ліцензію від КРАІЛ?”
Відповідь: Відповідно до пункту 4 частини п’ятої статті 24 Закону України “Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор”, організатор азартних ігор у мережі Інтернет має забезпечити наявність на вебсайті відомостей про ліцензію (номер за наявності, дата та номер рішення, строк дії ліцензії). Тобто вимога стосується лише розміщення інформації про ліцензію тільки на вебсайті, необов’язково в шапці профілю або іншому найдоступнішому місці.
10. Питання: “Чи належать сайти новин, які зареєстровані як ФОПи (законодавство не зобов’язує ФОПів реєструватися як медіа), та онлайн-сайти новин, зареєстровані як медіа, до переліку суб’єктів господарювання, до яких КРАІЛ застосовує контроль? У змінах від 2 жовтня 2023 року ЗУ “Про рекламу” прописано заборону реклами казино з 23-ї до 6-ї години для “лінійних аудіовізуальних та аудіальних медіа” – чи належать до цієї категорії сайти новин?”
Відповідь: Будь-яке медіа, що регулярно поширює інформацію в текстовій, аудіо-, аудіовізуальній чи іншій формі в електронному (цифровому) вигляді за допомогою мережі Інтернет на власному вебсайті, в розумінні закону є онлайн-медіа, навіть якщо воно не пройшло процесу реєстрації. Форма організації медіа (ФОП чи юридична особа) теж не має значення. Крім того, контрольні повноваження КРАІЛ поширюються на будь-яких розповсюджувачів реклами азартних ігор, без поділу їх за формою організації чи видом медіа.
Поряд з цим онлайн-медіа (сайти новин) та лінійні аудіовізуальні (телебачення) чи аудіальні (радіо) є різними видами медіа. На сайти новин не поширюється заборона реклами казино з 23-ї до 6-ї години.
Зауважимо, що станом на 09.04.2024 парламент готує до першого читання проєкт закону “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою боротьби з ігровою залежністю (лудоманією) та вдосконалення державного регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор та лотерей” №9256-д від 05.04.2024. У порівнянні з чинним законом проєкт, що розглядається, пропонує такі заборони щодо реклами гемблінгу:
- у будь-яких аудіовізуальних та аудіальних медіа незалежно від технології їхнього розповсюдження;
- в онлайн-медіа;
- за допомогою заходів рекламного характеру;
- у мережі Інтернет, зокрема на платформах спільного доступу до відео та на платформах спільного доступу до інформації;
- пропонування або надання будь-якого прямого чи непрямого відшкодування витрат для доступу до гральних закладів та/або участі в азартних іграх;
- надсилання повідомлень невизначеному колу осіб поштою, електронною поштою, засобами мобільного зв’язку;
- спонсорство;
- продакт-плейсмент.
У рекламі грального бізнесу забороняється також участь:
- волонтерів та/або військовослужбовців, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд військовослужбовців;
- популярних осіб або пряме чи опосередковане схвалення популярними особами азартних ігор, а також використання зображень і згадок імен популярних людей, героїв кіно-, теле- та анімаційних фільмів, авторитетних організацій;
- спортсменів, лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд спортсменів, лікарів.
Під рекламою азартних ігор, рекламою організаторів азартних ігор пропонують також розуміти будь-які інформаційні повідомлення про надання благодійної допомоги організаторами азартних ігор, а також пропонування безоплатних бонусів (будь-яких інших заохочень) замість внесення ставки.
Проєкт ще буде доопрацьовуватись, а тому ми продовжимо стежити за тими його положеннями, що можуть вплинути на роботу медіа, й інформуватимемо про це.
Володимир Зеленчук