Наголос

ЗНІМАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ДРОНІВ: ВОЄННИЙ СТАН ТА ЗМІНИ ДО ЗАКОНОДАВСТВА

В Україні цивільним не заборонено користуватися дронами. Втім, використання безпілотних літальних апаратів в умовах війни обмежене і потребує отримання дозволу. До того ж порядок отримання таких дозволів не стандартизований. Тому варто його уточнювати в місцевих органах влади, а також узгоджувати використання БПЛА зі Службою безпеки та поліцією. Звісно, це надто складний шлях, щоб запускати дрони заради розваг. Якщо ж мета того варта, наприклад коли йдеться про журналістську діяльність, то скористатися безпілотником можливо. Але спершу варто дізнатися про всі нормативні акти, що нині визначають порядок використання дронів.

У перший день повномасштабного вторгнення Росії в Україну на офіційному сайті Державного підприємства обслуговування повітряного руху України з’явилось оголошення про закриття повітряного простору України для цивільних користувачів  органами об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху та Державіаслужбою України. Рішення було обґрунтоване нормами Повітряного кодексу України та Положенням про використання повітряного простору України (Положення).

Пункти 29–36 зазначеного Положення повністю присвячені питанню заборон та обмежень використання повітряного простору України. Водночас пункт 35 говорить, що такі заборони та обмеження визначають і впроваджують Державіаслужба та Міноборони.

Тексту заборони використання повітряного простору України, на жаль, немає у відкритому доступі. Але з пунктів Положення, статті 30 Повітряного кодексу України та самого оголошення випливає, що поняття “заборона щодо використання повітряного простору”, “повне обмеження використання повітряного простору” та “закриття повітряного простору” є ідентичними за своїм значенням. 

Заборону встановлено для діяльності будь-яких користувачів повітряного простору України, крім підприємств, установ та організацій, залучених до відсічі та стримування збройної агресії Росії.

У такий спосіб припинено дію норми Правил використання повітряного простору України, якою було дозволено виконання польотів безпілотних літальних апаратів масою до 20 кг без подання заявок, без отримання дозволів та без інформування відповідальних органів.

Натомість низка документів свідчать, що порядок видавання дозволів на використання БПЛА в умовах воєнного стану в Україні не стандартизований. 

Так Рада оборони Чернівецької області від 12 серпня 2022 року своїм рішенням затвердила Порядок використання безпілотних повітряних суден на території Чернівецької області у період дії воєнного стану. Згідно з цим документом, щоб отримати дозвіл на використання дронів, треба подати заяву до штабу зони територіальної оборони через Чернівецьку обласну державну (військову) адміністрацію. Штаб має ухвалити рішення та повідомити про нього обласну державну адміністрацію, а також обласні управління Національної поліції і СБУ.

Поряд з тим Пам’ятка сільгосптоваровиробникам при проведенні комплексу весняно-польових робіт в умовах агресії РФ проти України, видана Міністерством аграрної політики та продовольства, рекомендує з питань використання безпілотників на конкретній території звертатися до відповідної військової адміністрації.

Тим часом представники Служби безпеки України неодноразово наголошували, що  використовувати БПЛА можна лише після погодження з обласним управлінням СБУ ([1], [2], [3]).
Тому зацікавленим у використанні безпілотника, щоб з’ясувати, яким є порядок отримання дозволу, необхідно звернутися до відповідної обласної чи міської державної військової адміністрації. Також варто погодити використання дрона з територіальними управліннями СБУ та поліції.

Слід урахувати, що сам факт отримання дозволу на використання безпілотного літального апарата ще не означає можливості його використання без обмежень у часі та просторі. Усі згадані вище органи влади  можуть надати перелік додаткових умов. 

Крім того, існує перелік обмеження на використання БПЛА, визначений пунктом 4 розділу ІІ Правил використання повітряного простору України:
1) польоти виконуються без перетинання державного кордону України; 

2) польоти виконуються поза межами встановлених заборон та обмежень використання повітряного простору, крім випадків, установлених Положенням про використання повітряного простору; 

3) польоти виконуються не ближче ніж 5 км від зовнішніх меж злітно-посадкових смуг аеродромів або не ближче ніж 3 км від зовнішніх меж злітно-посадкової смуги ЗПМ / вертодромів, крім випадків узгодження з експлуатантом аеродрому / ЗПМ / вертодрому; 

4) польоти виконуються не ближче ніж 500 м від пілотованих повітряних суден; 

5) польоти не виконуються над: скупченням людей на відкритому просторі та над місцями щільної забудови; об’єктами (зонами), які визначені державними органами, військовими формуваннями та правоохоронними структурами, та відносно яких здійснюється охорона / державна охорона, крім випадків виконання польотів за дозволом зазначених вище повноважних органів; 

6) польоти виконуються в межах прямої видимості; 

7) максимальна висота польоту не вище ніж: 

  • 120 м над рівнем земної (водної) поверхні поза межами CTR, AFIZ, ATCA, ATCZ, спеціально встановлених зон, зарезервованого повітряного простору для забезпечення польотів за спеціально встановленими маршрутами польотів державної авіації; 
  • 50 м над рівнем земної (водної) поверхні в межах CTR, AFIZ, ATCA, ATCZ, спеціально встановлених зон, зарезервованого повітряного простору для забезпечення польотів за спеціально встановленими маршрутами польотів державної авіації або якщо інформація про фактичний статус елементів структури повітряного простору на час виконання польоту відсутня; 
  • 50 м над статичними перешкодами на горизонтальній відстані не більш  ніж 100 м від таких перешкод.

8) швидкість польоту безпілотного ПС становить не більш ніж 160 км/год.
Об’єкти та зони, що перебувають під охороною, зокрема державною, позначено на деталізованій мапі, з якою слід ознайомитися, готуючись до використання безпілотного повітряного судна.

На сайті Державної авіаційної служби відсутній доступ до розділу “Зони заборон та обмежень використання повітряного простору України”, а тому в умовах воєнного стану мапа може бути частково неактуальною. Для отримання точнішої інформації щодо охоронних зон слід звертатися до органів управління Повітряних сил ЗСУ, Державної прикордонної служби України, органів об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України, органів обслуговування повітряного руху та управління повітряним рухом тощо. 

У випадках, що не підпадають під обмеження, визначені Правилами використання повітряного простору України, польоти БПЛА масою до 20 кг та всі польоти безпілотного повітряного судна масою понад 20 кг виконуються в межах спеціально встановлених зон та маршрутів з дотриманням вимог щодо заявок на використання повітряного простору, дозволів та умов використання повітряного простору, інформування органів управління Повітряних сил ЗС України, Державної прикордонної служби України, органів об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України, органів обслуговування повітряного руху та управління повітряним рухом тощо.

Жодним нормативно-правовим актом Правила використання повітряного простору України в умовах воєнного стану та закриття повітряного простору не скасовувалися, а тому, вочевидь, норми правил діють надалі.

Отже, у разі, якщо використання безпілотника передбачатиме вихід за межі таких умов або якщо його вага перевищуватиме 20 кг, крім дозволу на використання судна в умовах воєнного стану від військово-цивільних адміністрацій, також потрібно буде отримувати дозволи та умови використання від профільних органів повітряного руху.

Крім того, користувачам безпілотних літальних апаратів слід звернути увагу на те, що законотворці мають на меті розширити заходи з протидії правопорушенням із використанням безпілотних літальних апаратів шляхом розширення повноважень правоохоронних органів та військових формувань.
Так, спрямований Верховною Радою на підпис Президенту України проєкт закону №8185 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування правоохоронними органами безпілотних повітряних суден та протидії їх незаконному використанню” наділяє підрозділи Повітряних сил Збройних сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, органів Національної поліції України, СБУ та Державної прикордонної служби України повноваженнями щодо здійснення заходів з нейтралізації загроз громадській безпеці й порядку, особам та майну, що виникають у зв’язку з експлуатацією безпілотного повітряного судна або безпілотної авіаційної системи з порушенням порядку та правил використання повітряного простору України, а також щодо протидії диверсійним виявам і запобігання терористичним актам.

Згідно із законопроєктом, до заходів з нейтралізації загроз належить використання засобів та/або пристроїв, призначених для виявлення, припинення порушень порядку та правил використання повітряного простору України, шляхом припинення польоту безпілотного повітряного судна, зокрема перехоплення сигналів дистанційного керування, пошкодження чи знищення безпілотних повітряних суден та/або складових частин безпілотних авіаційних систем (безпосередньо повітряне судно та обладнання для дистанційного керування ним). 

У проєкті закону йдеться, що такі заходи будуть застосовуватися, зокрема, у разі: 

  • здійснення польотів безпілотних повітряних суден над прикордонною смугою, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, пунктами пропуску (пунктами контролю) через державний кордон України, контрольними пунктами в’їзду-виїзду, об’єктами Державної прикордонної служби України;
  • здійснення польотів у районах виконання завдань військових формувань;
  • якщо існують обґрунтовані підстави вважати, що судно становить загрозу життю чи здоров’ю людей, військовослужбовців, правоохоронців,  використовується для вчинення правопорушення, а також створює небезпеку об’єктам, що охороняються (обороняються), зокрема об’єктам критичної інфраструктури;
  • порушень порядку та правил використання повітряного простору України користувачами безпілотних повітряних суден над визначеною територією чи об’єктом зі спеціальним режимом або над місцем здійснення спеціального поліцейського контролю, проведення операцій із припинення правопорушення.

Вказані повноваження стосуються не лише заходів з виявлення та припинення порушень порядку та правил використання повітряного простору України, а також і заходів із запобігання таким порушенням. Саме тому законодавці використовують конструкцію “обґрунтовані підстави вважати, що судно становить загрозу”. Тож на користувачів безпілотного літального апарата покладається додатковий обов’язок експлуатувати апарат з передбачуваною безпечністю для об’єктів та людей. 

Чинність цього закону не пов’язується із запровадженням чи скасуванням воєнного стану в Україні.

Отже, використання безпілотного літального апарата цивільними особами в нинішніх умовах потребує отримання відповідних дозволів, дотримання низки умов та обмежень. Звісно, для розваг та спорту така підготовча робота може бути надто складною. Водночас органи державної влади часто видають дозволи на використання БПЛА для геодезичних, агропромислових, навчальних, наукових та інших цілей, що спрямовані на посилення обороноздатності країни, забезпечення стабільної роботи економіки, а також для інформування суспільства про наслідки війни.