Наголос Новини

Громадська рада при Держкомтелерадіо просить уряд заморозити тарифи Укрпошти

Лишити тарифи для друкованих ЗМІ на рівні липня 2018 року – з такою ініціативою за
пропозицією Національної спілки журналістів

України Громадська рада при Держкомтелерадіо звернулася до Кабінету Міністрів.
– Вітчизняні друковані ЗМІ опинилися просто-таки в
катастрофічній ситуації через різке подорожчання
імпортного газетного паперу та підвищення тарифів
Укрпоштою на доставку періодичної друкованої
преси, – вважає секретар НСЖУ, головний редактор
газети «Донбасс» Олександр Бриж.
З 2014 по 2018 рік тарифи на послуги пошти для
редакцій газет збільшилися в 2,7 раза.
– У 2018 році підвищено тарифи на доставку
друкованої преси майже на 25%, з 2019
заплановано ще на 19%. Це неминуче призведе до
закриття багатьох місцевих газет, що напряму
загрожує інформаційній безпеці України, –
наголошує Олександр Бриж. – Тому НСЖУ на
засіданні Громадської ради висунула пропозицію
звернутися до Кабміну з проханням заморозити
тарифи на рівні липня 2018 року. Це дасть змогу
газетам дещо «передихнути» й скласти план
виживання.
Рішення Громадська рада ухвалила одностайно. Нагадаємо, чергове (четверте) засідання
Громадської ради при Держкомтелерадіо відбулося 21 вересня в Національному прес-центрі
телебачення і радіомовлення України. Учасники обговорили низку актуальних питань, а також позицію Національної спілки журналістів України стосовно політики ПАТ «Укрпошта» щодо передплати і доставки друкованих видань та проекту Рішення Громадської ради при Держкомтелерадіо «Про запровадження мораторію на підвищення тарифів на доставку друкованої преси».
До засідання Громадської ради Держкомтелерадіо Про позицію Національної спілки журналістів
України стосовно політики ПАТ «Укрпошта» в частині передплати і доставки друкованих
видань. Різке подорожчання імпортного газетного паперу та підвищення тарифів Укрпоштою на доставку
періодичної друкованої преси призвело до катастрофічної ситуації на ринку національних та місцевих друкованих суспільно-політичних ЗМІ. З 2014 по 2018 рік тарифи на послуги пошти для редакцій газет збільшилися в 2,7 раза. В 2018 році заплановане підвищення тарифів на доставку друкованої преси майже на 25% до кінця 2018 і ще на 19% – з 1 січня 2019 року. Це неминуче призведе до загибелі багатьох
місцевих газет, що напряму загрожує інформаційній безпеці України.

Переговори між НСЖУ та Укрпоштою: хронологія
звернень
Для вирішення конфліктної ситуації, яка виникла між
редакціями друкованих видань та ПАТ «Укрпошта» з
ініціативи Національної спілки журналістів України
(НСЖУ) на початку 2017 р. створено робочу групу.
Відбулися 4 засідання робочої групи, однак
порозуміння досягнуто не було.
У травні 2018 р. правління НСЖУ звернулося до
Президента України П.Порошенка щодо
необхідності Президентської ініціативи з розробки
Закону України про посилення інформаційної
безпеки України та державної підтримки вітчизняних
друкованих ЗМІ. У зверненні, зокрема, йшлося про
згубну політику Укрпошти стосовно підвищення
тарифів на доставку періодичної преси.
У червні 2018 р. НСЖУ закликала Прем’єр-міністра
Володимира Гройсмана запровадити мораторій на
зростання поштових тарифів на доставку
українських газет і зафіксувати поштові тарифи на
рівні, встановленому з 1 липня 2018 року.
Для розгляду питань, порушених у зверненні до
голови уряду, Міністерство інфраструктури скликало
нараду за участі представників Національної спілки
журналістів України, редакторів газет, керівництва
Укрпошти та деяких інших відомств. Однак під час
наради представники державного поштового
оператора на чолі із генеральним директором І.
Смілянським відмовилися йти на будь-які поступки.
Таким чином, наказ Міністерства інфраструктури про
підвищення тарифів на доставку періодичної преси з
1 січня 2019 р. не скасовано. Нинішнє балансування
преси на межі виживання загрожує інформаційній
безпеці держави: на думку фахівців (редакторів,
видавців), рішення ПАТ «Укрпошта» вчергове
підвищити тарифи на доставку періодики матиме
вкрай негативні наслідки.
Основна вимога – мораторій на підвищення
тарифів
Динаміка тиражів передплатних періодичних видань
в Україні.
На 1 липня 2015 р. – 11,3 млн примірників
На 1 липня 2016 р. – 10,6 млн примірників
На 1 липня 2017 – 9,6 млн примірників
На 1 липня 2018 р. – 8,6 млн примірників
Практика попередніх років показала прямий зв’язок
між збільшенням тарифів на доставку (а вони
сягають уже 50% загальної вартості передплати для
населення) і зменшенням читацької аудиторії
друкованих ЗМІ. В умовах, коли для значної частини
населення, особливо сільського, місцева преса є
основним джерелом інформації, надалі руйнувати
ринок передплати неприпустимо.

Національна спілка журналістів України пропонує ввести мораторій на будь-які підвищення тарифів на
доставку періодичних видань, допоки немає обґрунтованої стратегії розвитку цієї послуги в
Укрпошті, яка має прямий вплив на гарантування інформаційної безпеки держави.
Проблеми з доставкою періодики Редакції та видавці також стурбовані намірами Укрпошти закрити стаціонарні поштові відділення в населених пунктах, де кількість населення не перевищує 2000 осіб. Такий «експеримент» уже впроваджується на Чернігівщині. Національна спілка журналістів України, Чернігівська
обласна організація НСЖУ та редакції місцевих газет провели моніторинг доставки періодики в
селах, де проводиться так званий «експеримент» із переходу на пересувні відділення. Жителі сіл не
задоволені закриттям стаціонарних поштових відділень і заміни їх пересувними, які невчасно
доставляють пресу та пенсії і які доводиться щодня виглядати. У зв’язку з цим в різних населених
пунктах Чернігівщини відбуваються стихійні мітинги протесту проти поштової реформи.
До впровадження Укрпоштою реформи “Сільське відділення” районні газети доходили до читачів
вчасно. Тепер же читачі чекають їх по кілька тижнів, відтак починають відмовлятися від подальшої
передплати і тиражі видань скорочуються. Так, зокрема, наклад газети “Промінь” у Сновському районі упав уже на 600 примірників, а “Новини Городнянщини” через перебої з доставкою втратили
200 читачів. Непартнерська поведінка Укрпошти
1. Національний поштовий оператор затримував
виплату редакціям газет коштів, прийнятих за
передплату видань. Таким чином, Укрпошта
користувалася грошима передплатників як
безвідсотковим кредитом.
2. В ультимативній формі Укрпошта змусила
редакції місцевих газет Чернігівщини перейти на
новий графік виходу, оскільки не гарантувала
доставку за старим графіком.
3. В договорах, які Укрпошта пропонує укладати
редакціям газет, немає пункту про відповідальність
за несвоєчасну доставку преси. Тоді як газети
відповідають за несвоєчасне виконання своїх
зобов’язань.